نقد انیمیشن هتل ترانسیلوانیا 4 (Hotel Transylvania: Transformania)
نقد انیمیشن هتل ترانسیلوانیا ترانسفورمانیا

نقد انیمیشن هتل ترانسیلوانیا: ترنسفورمینیا؛ چهارمین قسمت از مجموعه انیمیشن پرطرفدار سونی پیکچرز که امتیاز پخش آن به شبکه آمازون فروخته و یک ماه پیش از این شبکه منتشر شد، هنوز هم عناصر بامزهی مجموعه را حفظ کرده و با استقبال هواداران مواجه شدهاست.
آنچه در این مقاله میخوانید
نقد انیمیشن هتل ترانسیلوانیا ۴
“جنیفر کلوسکا” و “درک دریمون” دو کارگردان جوانی هستند که وظیفه کارگردانی دنباله انیمیشن پرطرفدار “هتل ترانسیلوانیا” را برعهده داشتهاند. ما در این مقاله به نقد انیمیشن هتل ترانسیلوانیا 4 پرداختهایم. اکسیژن را همراهی کنید.

مدت زیادی از انتشار “هتل ترانسیلوانیا ۳: تعطیلات تابستانی” (Hotel Transylvania ۳: Summer Vacation) میگذرد، زیرا چهارمین قسمت از این مجموعه محبوب به دلیل شیوع بیماری کرونا به تاخیر افتاد. انیمیشن هتل ترانسیلوانیا: ترانسفورمینیا با ذوق و شوق فراوان پیشرفت قابل توجهی نسبت به مدل قبلی خود و از نظر لحن و موضوع به مجموعه اضافه شده است. این انیمیشن که در بخشهایی واقعاً سرگرمکننده و تأثیرگذار است، شخصیتهای آشنا را در قالبهای جدیدی قرار داده و علاقه هواداران به این مجموعه را بیشتر میکند.
خلاصه داستان انیمیشن هتل ترانسیلوانیا
ترنسفورمینیا: داستان این انیمیشن با یک جشن باشکوه در هتل آغاز میشود و دراکولا (برایان هال) مشتاقانه منتظر برگزاری یک نمایش خاطرهانگیز برای مهمانانش است. در آخرین لحظه، جاناتان (اندی سامبرگ) کار را بهدست میگیرد و انرژی آشفته خود را به جریان میاندازد که باعث میشود همهچیز دچار هرج و مرج شده و دراک عصبانی و ناراحت شود. با این حال، دراک که بیشتر نگران اعلام بزرگ واگذاری مالکیت هتل به دخترش ماویس (سلنا گومز) است، وقت خود را صرف تمرین سخنرانی برای این افشای بزرگ میکند، در حالی که نگرانیهای خود را با اریکای همیشه حامی (کاترین هان) در میان میگذارد. پس از اینکه ماویس این مکالمه را میشنود و خبر را با جانی در میان میگذارد، جانی که بیشفعال است، به سمت کنت میرود و طرحهای بازسازی هتل با موضوع ماجراجویی خود را که کاملاً با زیباییشناسی قدیمی گوتیک و قدیمی فعلی در تضاد است را ارائه میدهد.

خندهدار اما وحشتناک
این اتفاق بهطور قابل توجهی باعث وحشت دراک میشود که به دروغ میگوید قانون خاصی انسانها را از سبقت گرفتن از هتلهایی که در اصل متعلق به هیولاها بودند منع میکند و سپس در طول سخنرانی بزرگ خود مالکیت منتقل شده را به ماویس فاش نمیکند. جانی نا امید شده و با ون هلسینگ (جیم گافیگان) برخورد میکند تا او را با آخرین اختراع خود، پرتو هیولا، که میتواند انسانها را به هیولا تبدیل کند، آشنا میکند. جانی که واقعاً عضوی از خانوادهاش است، از هلسینگ میخواهد تا از پرتوی این دستاگاه بر روی او استفاده کند تا او را به هیولایی اژدهای بالدار تبدیل کند، در حالی که یک سری اشتباهات کمدی منجر به ایجاد دستهای از هیولاها، از جمله خود دراک میشود، دراک به انسان تبدیل میشود. این تغییر ناگهانی در داستان هم خندهدار و هم وحشتناک است – دراک دیگر آن مرد متین و قدرتمند نیست و حالا به یک آدمک تبدیل شده است (چیزی که او بهشدت در آن بیهوده است) و بلابی اکنون به معنای واقعی کلمه یک تکه ژله بیاستفاده است.
مشکل دیگر اینجاست که ماشین هلسینگ اکنون خراب شده و گوی مرموز که قادر به ایجاد دگرگونی است فقط از یک غار خاص که سفر به آن بسیار خطرناک است بازیابی میشود. این به روایت اجازه میدهد تا صرفاً بر روی پویایی دراک و جانی متمرکز شود که همیشه روابط نسبتاً تیرهای داشتهاند و وضعیت موجود در این سناریو کاملاً تغییر کرده است. با لذت بردن جانی از قدرتهای هیولایی تازه کشف شدهاش و دراک که بهطرز دردناکی از محدودیتهای خود بهعنوان یک انسان آگاه است، این دو بهطرز شگفتانگیزی با هم خوب کار میکنند و راه را برای گفتگوهای جدی در مورد ارزش خود و خانواده هموار میکنند. البته نکته مهم این است که آیا میتوان هیولا جانی را معکوس کرد؟ زیرا ماندن طولانی مدت در آن حالت باعث میشود او انسانیت ذاتی خود را از دست بدهد و روایت به روشهای جالب و سرگرم کنندهای برای حل این مشکل پیش میرود.
غیبت آدام سندلر در میان صداپیشگان، بهخصوص که او برای ایفای مجدد نقش دراکولا برنگشت، مسلماً در ابتدا احساس نابجایی میکند. با این حال، هال موفق شده بهخوبی در نقش دراک رشد کند و عنصری از همدلی دلخراش را به روشی که در آن تردید خود را برای پذیرش جانی بهعنوان خانوادهاش ارزیابی میکند، اضافه کند. بقیه صداپیشگان نقشهای مربوط به خود را نسبتاً خوب ایفا میکنند؛ به خصوص هیولاهای اصلی که به انسان تبدیل شده، زیرا این صحنهها رگهای واقعی از شادی را به کل روایت ارائه میدهند.
در حالی که کودکان، که هدف اصلی انیمیشن هتل ترانسیلوانیا: ترانسفورمانیا هستند، مطمئناً اوقات خوبی را با تماشای این انیمیشن سپری میکنند، این فیلم برای بزرگسالان نیز با وجود نقصهای فراوان نسبتاً لذتبخش است. اگرچه برخی از قسمتها کاملاً فرمولوار و تکراری بهنظر میرسند، اما این انیمیشن مزایای خود را دارد و داستانی است که سرشار از احساسات واقعی است و به این موضوع میپردازد که مفهوم خانواده چیست و انسان بودن به چه معناست.