سلامتی

با خوردن این صبحانه دیابت نمی گیرید

دیابت یا مرض قند را اگر جدی نگیریم با سرعت زیادی پیشرفت می‌کند و باعث ترس شما هم می‌شود. اگر به این بیماری هم مبتلا شدید به راحتی می‌توان با خوردن این صبحانه مقوی از خطر ابتلا به دیابت پیشگیری کرد.

اصول مهم تغذیه‌ی وعده‌ی صبحانه جهت پیشگیری از ابتلا به دیابت

گنجاندن یک صبحانه متعادل و مقوی در وعده صبحگاهی برای همگان امری واجب و ضروری است، به ویژه زمانی که دیابت داشته باشید. عدم خوردن صبحانه اصولی و درست در دیابت نوع 2، خطرات این بیماری را افزایش می‌دهد ولی اینکه بدانیم دقیقا چه بخوریم، می‌تواند در بهبود یافتن دیابت به ما کمک شایانی بکند.

اصول مهم تغذیه‌ی وعده‌ی صبحانه جهت پیشگیری از ابتلا به دیابت

گنجاندن یک برنامه غذایی مناسب جهت میل کردن صبحانه، به صرفه‌جویی در زمان به ما کمک می کند و ما را در کنترل گلوکز مناسب در آینده یاری می‌رساند. در این قسمت از مجله اکسیژن راه‌کارهایی برای یک ترتیب دادن یک صبحانه مناسب برای کسانی که در خطر ابتلا به دیابت هستند را معرفی می‌کنیم.

راهنمای مناسب برای صبحانه دیابتی‌ها و پیشگیری از دیابت

استفاده کردن یک صبحانه پر چرب با پروتئین، امکان دارد که  قند خون را کاهش دهد. این نوع از صبحانه‌ها برای کسانی مناسب است که باید کربوهیدرات کمتری استفاده کنند. برخی از اشخاص که دچار دیابت شده‌اند، قند خون بالایی را در هنگام صبح تجربه می‌کنند و علتش آن است که کبد، قند‌ها را در شب می شکند و سلول‌ها به انسولین مقاوم می‌شوند.

قند خون همچنین بعد از صبحانه تا دو برابر نیز بعد از نهار افزایش می یابد.

قند خون بالا بعد از وعده‌های غذایی، میل به کربوهیدرات را نشان دهد و دلیلش آن است که قند بدن داخل خون مانده و به سلول‌ها نمی‌رسد و در نتیجه باعث می‌شود سلول‌ها به بدن سیگنال دهند که باید قند یا کربوهیدرات استفاده کنند تا سوخت کافی داشته باشد.

اهداف مصرفی عناصر غذایی

تمام غذاها شامل کربوهیدرات، پروتئین‌ها و چربی‌ها هستند. تمامی آنها انرژی لازم را برای بدن شما تامین می‌کنند تا در نتیجه عملکرد مناسبی در طی روز داشته باشید.

متخصصان توصیه می‌کنند که 20 درصد از رژیم غذایی روزانه از پروتئین، 20 تا 35 درصد کالری‌ها از چربی و 45 الی 60 درصد از کالری‌ها از کربوهیدرات تامین شوند.

اندازه کالری کلی و چگونگی استفاده آن‌ها بستگی به سن، جنسیت، مدت زمان ورزش کردن، کنترل گلوکز خون و داروهای مصرفی دارد. مشاوره گرفتن از یک کارشناس تغذیه و کارشناس دیابت می‌تواند این برنامه غذایی را برای شما خصوصی سازی و هدفمندتر کند.

توجه داشته باشید که تمام این عناصر از نظر کیفیت با یکدیگر یکسان نیستند :

  • نان شیرینی و بروکلی هر دو دارای کربوهیدرات هستند ولی نوع آن‌ها با یکدیگر گوناکون است.
  • غذاهای تولید شده مانند شکرهای صبحانه با گندم، گوشت، نان سفید، ماست شیرین، میوه، سبزیجات و حبوبات همگی قند گوناگونی دارند.

کربوهیدرات ها

کربوهیدرات‌ها منبع بسیار سریعی برای دستیابی به انرژی هستند ولی برای اشخاصی که به دیابت مبتلا شده‌اند می‌تواند قند خون بالایی تولید کنند. هنگامی که در مورد دیابتی‌ها صحبت می‌شود، مصرف فیبر بسیار مهم است.

بسیاری از مواد مغذی مصرفی این اشخاص باید حداقل دارای 35 گرم فیبر در روز برای بیماران مبتلا به دیابت باشد. برای اینکه باعث می‌شود فیبر به آن‌ها کمک  کند تا پاسخ به گلوکز در بدن‌شان آهسته‌تر باشد و همین امر باعث می‌شود بهتر بتوانند قند خون را تنظیم کنند.

چربی‌ها

شایسته نیست بدن خود را به طور کامل از چربی‌ها دور نگه دارید، برای اینکه چربی‌ها در کنار ویتامین به بدن کمک می کند تا قلب و مغز شما عملکرد بهتری داشته باشد و قسمت ضروری از رژیم غذایی شما می‌باشند. تمامی آن‌ها با یکدیگر یکیسان و برابر نیستند، مثلا باید به دنبال چربی‌هایی مثل آووکادو، نارگیل و منابع گیاهی و حیوانی با کیفیت بالایی باشید.

لبنیاتی همچون کره می‌تواند انتخاب قابل قبولی برای چربی باشد. اگرچه که خیلی‌ها فکر می‌کنند که کره چربی بالایی دارد ولی کره می‌تواند به تنظیم کلسترول کمک قابل توجهی بکند.

مصرف روغن‌های زیتون و کره به مقدار یک قاشق چای‌خوری در غذا به جای روغن‌های فرآوری شده بسیار تاثیرگذارند.

اسید چرب امگا 3 یک نوع محافظت‌کننده از بدن  شماست و دارای خواص ضد التهابی می‌باشد. گردو، دانه چیا و بذر کتان همچنین منابع تاثیرگذاری برای چربی‌ها هستند.

پروتئین

پروتئین قادر است انرژی کافی را به تمام سلول‌های بدن برساند. حتی پروتئین بدون دخالت چربی هم انرژی بدن را تامین می‌کند. پروتئین‌های حیوانی همچون تخم مرغ و سوسیس‌های گیاهی برای وعده صبحانه کاملا استاندارد هستند، اما زمانی که کمی نخود، توفو و بادام زمینی نیز به کار رفته باشد.

غذای پروتئین‌دار برای صبحانه دیابتی‌ها باید به میزان یک کف دست باشد، حتی می‌توان از پودرهای پروتئنی نیز استفاده کرد تا کمبود این ماده را در بدن جبران کرد.

در این بخش برای هر کدام از مواد مناسب بدن، چند مثال مختلف آروده‌ایم تا در وعده صبحانه از آنها استفاده کنید.

  1. فیبر: جوی دو سر، نان سبوس دار، گندم
  2. پروتئین: تخم مرغ، ماهی، لوبیا، بادام زمینی
  3. چربی سالم: روغن زیتون، آووکادو، لبنیات و کره، نارگیل و بادام زمینی
  4. سبزیجات: فلفل دلمه ای، گوجه فرنگی، پیاز و میوه های برگ دار

در صورت رعایت موارد بالا و داشتن یک رژیم غذایی در صبحانه، علائم دیابت را در شما بهبود می‌بخشد.

چند صبحانه عالی برای دیابتی ها
چند صبحانه عالی برای دیابتی ها

چند صبحانه عالی برای دیابتی ها

اشخاصی که دارای قند خون بالایی هستند برای وعده صبحانه که مهم‌ترین وعده غذایی هر شخص است، باید از مواد غذایی سالم استفاده کنند و به جای خوردن کیک و کلوچه این خوراکی‌های مقوی را استفاده کنند تا باعث شود مدت زمان زیادی گرسنه نشوند و همچنین باعث چاقی و یا افزایش قند خون نشوند.

حفاظت کردن از بدن در مقابل دیابت به معنی گرسنگی کشیدن یا خوردن غذاهای بد مزه نیست، شما می‌توانید با خوردن غذاهای خوشمزه هم تناسب اندام مناسب داشته باشید هم خطر بیماری دیابت را در بد‌تان کاهش دهید.

خوراک پنیر با گل کلم

در کوتاه‌ترین زمان بهترین صبحانه را برای خود آماده کنید.

برای تهیه این صبحانه به مواد غذایی زیر نیاز دارید:

  • گل کلم
  • پنیر چدار رنده شده
  • گوشت قرمز نگینی سرخ شده
  • فلفل هالوپینا
  • نمک و فلفل سیاه

طرز تهیه خوراک پنیر با گل کلم

  • در شروع کار گل کلم را پاک و تمیز کرده و به قطعات ریز خرد کنید.
  • گل کلم را که از قبل ریز شده را با پنیر چدار رنده شده، گوشت قرمز نگینی سرخ شده، فلفل هالوپینا، نمک و فلفل سیاه ترکیب کنید.
  • این مخلوط را به مدت 5 دقیقه در فر در دمای 160 درجه سانتیگراد قرار دهید.
  • پس از گذشت زمان مشخص شده غذا را از فر خارج کنید و بر روی آن پنیر پیتزا بریزید و پس از 20 الی 30 دقیقه آن را در فر بگذارید تا صبحانه شما حاضر شود.
  • این نوع غذا در آغاز روز انرژی لازم را برای بدن شما تامین می‌کند و یکی از مقوی‌ترین خوراک‌ها برای شروع کردن یک روز خوب است.
خوراک پنیر با گل کلم
خوراک پنیر با گل کلم

املت قارچ

اگر زمانی کمی برای تهیه صبحانه دارید، می‌توانید با مواد زیر املت قارچ درست کنید:

  • قارچ دکمه‌ای خرد شده 200 گرم
  • تخم مرغ 2 عدد
  • کره و روغن به میزان لازم

طرز تهیه املت قارچ

  • در روغن خیلی کم قارچ را سرخ کنید تا طلایی شود.
  • سپس درون یک ماهیتابه مقداری کره بریزید.
  • تخم مرغ و قارچ‌ها را با هم ترکیب کنید و پس از داغ شدن روغن، درون تابه بریزید.
  • زمانی که یک طرف امات سرخ شد آن را برگردانید تا طرف دیگر املت قارچ هم سرخ شد.
  • این صبحانه کم کالری بسیار خوشمزه است و قند خون را تنظیم می کند.

5/5 - (3 امتیاز)

منبع
verywellhealth
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x