سبک زندگی

آیا وزن کردن هر روزه خودمان کار درستی است؟

همه انسان‌ها وقتی که تصمیم به کم کردن وزن خود می‌گیرند، همواره دوست دارند وزن خودشان را اندازه‌گیری کنند، ولی بیشتر اشخاص از زمان مناسب استفاده از ترازو اطلاعی ندارند.

ابعاد مثبت و منفی هر روز وزن کردن

زمانی که با خودتان قرار می‌گذارید وزن‌تان را کاهش دهید، شاید وسوسه می‌شوید که هر روز روی ترازو بروید و خودتان را وزن کنید و تصور می‌کنید انجام این کار باعث می‌شود که سعی خود را بیشتر کنید. ولی باید بدانید که نکته‌های مهمی درباره وزن کردن وجود دارد. اشخاص زیادی نمی‌دانند که آیا باید خودشان را هر روز وزن کنند یا اینکه یک مرتبه در هر هفته این کار را تکرار کنند. این قسمت از اکسیژن را تا آخر بخوانید تا جواب سوال خود را بیابید.

هر چند وقت یکبار باید خودمان را وزن کنیم؟

اگر هدف‌تان کم کردن وزن یا ثبات وزن است، باز هم هیچ قانون دقیقی نیست که به شما بگویند باید هر چند وقت یکبار خودتان را وزن کنید. همه چیز وابسته به این است چه چیزی برای شما موثرتر است.

به عنوان یک قانون کلی به اشخاص پیشنهاد می‌شود یک یا 2 بار در هفته بدون لباس خودشان را وزن کنند و این کار را باید پیش از خوردن صبحانه یا حتی خوردن یک لیوان کوچک حاوی آب در طی روز انجام دهند؛ یعنی بطور دقیق شکم و معده‌شان بطور کامل خالی است. باید دفعه بعد نیز مجددا همین وضعیت را بوجود آورد و  وزن کرد. یعنی همواره باید در وضعیت برابر خودشان را وزن کنند.

بعضی از اشخاص ترجیح می‌دهند که هرروز خودشان را وزن کنند، که انجام این کار مشکلی ندارد. اگر تصور می‌کنید که با وزن کردن هرروز تحریک به کاهش وزن می‌شوید و حس بهتری دارید، می‌توانید این کار را انجام دهید و هیچ مانعی برای آن وجود ندارد.

مزایای هر روز وزن کردن

جنبه‌های مثبت وزن کردن روزانه شامل:

می‌تواند محرک کاهش وزن باشد

اگر هدف‌تان کم کردن وزن است و هر روز ورزش می‌کنید، شاید هر روز که روی ترازو می‌روید و پی می‌برید که چند گرم وزن‌تان کاهش یافته، انگیزه می‌گیرید.

حساب و کتاب دارید

این که هر روز خودتان را وزن کنید، درمی‌یابید که تا چه اندازه پیشرفت کرده‌اید و تا چه اندازه برنامه ورزشی با رژیم برای شما اثر داشته است یا اگر پیشرفتی نداشته اید، چرا همچنین مشکلی پیش آمده و باید چه کارهای دیگری را انجام ندهید.

معایب هر روز وزن کردن

جنبه های منفی وزن کردن روزانه شامل:

احتمالا شما را بی‌انگیزه می‌کند

امکان دارد برخی از اشخاص هر روز خودشان را وزن کنند و مشاهده کنند که در طی هفته پیشرفتی نداشتند و حتی وزنشان به دلیل‌های گوناگون مانند زیاد شدن آب بدن، زیاد شده است و همین امر باعث بی‌انگیزگی در آن‌ها شود و کلا ورزش را رها کنند.

ممکن است باعث بروز رفتارهای ناسالم شود

این که شما مشاهده کنید پیشرفت نکرده‌اید، از نظر ذهنی شما را به هم می‌ریزید و احتمالا لجبازی می‌کنید و احساس می‌کنید که اگر کار سالمی انجام دهید موثر واقع نمی‌شود. بنابراین در چنین وضعیتی پیشنهاد می‌کنم که خودتان را هر روز وزن کنید.

توصیه آخر

باید از شیوه‌ای استفاده کنید که برای خودتان موثرتر است. اگر حس می‌کنید که با وزن کردن هر روز خودتان، حس بهتری پیدا می‌کنید و انگیزه می‌گیرید، این کار را انجام دهید. در غیر این صورت این کار را انجام ندهید و به 1 یا 2 مرتبه وزن کردن در هر هفته قانع باشید.

5/5 - (3 امتیاز)

اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
قدیمی ترین
تازه‌ترین بیشترین واکنش نشان داده شده(آرا)
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
ghegheli
ghegheli
4 ماه قبل

به نظر منم کار بیخودیه

دکمه بازگشت به بالا
1
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x