سلامتی

لاغری 13 روزه با رژیم سوئدی + نمونه رژیم غذایی

رژیم سوئدی روش جدیدی برای افرادی است که قصد دارند به سرعت لاغر شوند. هدف این است که فقط در مدت زمان ۱۳ روز ۷ کیلو وزن بدن کاهش یابد. نکته مثبت اینکه، به دلیل تغییر متابولیسم بدن تاثیر بلند مدتی هم خواهد داشت.

رژیم غذایی سوئدی 13 روزه برای کاهش وزن 10کیلویی

رژیم لاغری سوئدی: وقتی از رژیم و لاغری سخن می‌ گوییم، افراد برای رسیدن به  خواسته هایشان، دست به انواع و اقسام راه‌کارها می زنند، گاه این روش‌ها سالم و گاهی ناسالم اند. یکی از این نوع رژیم‌های غذایی که این روزها طرفداران بسیار زیادی پیدا کرده است، رژیم سوئدی نامیده می شود. معروفیت این رژیم تا جایی پیش رفت کرده است که اشخاص آن را به صورت رژیم گروهی سوئدی نیز آزمایش می‌کنند. در ادامه مجله اکسیژن را همراهی کنید تا به فواید و عوارض این رژیم بپردازیم.

رژیم لاغری سوئدی در انواع روش های مختلف، از رژیم ۱۳ روزه سوئدی تا رژیم ۱ ماهه مورد استفاده قرار می‌گیرد. رژیمی که در آن به شما وعده داده می‌شود که به علت تغییر اساسی متابولیسم بدن، حداقل به مدت چند سال با برگشت وزن مواجه نخواهید شد. اما این ادعا تا چه اندازه واقعیت دارد؟

در رژیم سوئدی اما و اگرها در سابقه برنامه غذایی وجود دارد که به بررسی آن می‌پردازیم.

قوانین اولیه رژیم سوئدی

  • خوردن حداقل ۲ لیتر آب در روز
  • نخوردن چای و قهوه
  • نخوردن نوشیدنی‌های تولید ‌شده
  • نخوردن قند و شکر و نمک به اندازه که مشخص شده است
  • ادامه ندادن رژیم بیشتر از ۱۳ روز
  • عدم تکرار دوباره رژیم در بازه زمانی سه ماهه

چه چیزهایی را می‌توان در رژیم سوئدی خورد؟

  • گوشت، مرغ، بوقلمون، ماهی و صدف
  • تخم مرغ ارگانیک
  • سبزیجاتی قبیل از کلم، گل کلم، قارچ، خیار، پیاز، فلفل، گوجه فرنگی، کلم بروکلی، جوانه گوسفند، مارچوبه، کدو تنبل، بادمجان، زیتون، اسفناج، کاهو، آووکادو و …
  • فرآورد لبنی طبیعی مانند ماست، کره، خامه ترش، پنیر خامه‌ای
  • آجیل خشک‌ شده گردو، بادام، دانه‌های آفتابگردان، دانه کدوتنبل، آجیل، بادام‌زمینی (به اندازه مشخص شده)
  • نوشیدنی‌ها: آب (حداقل ۲ لیتر)، آبمیوه‌های طبیعی
  • روغن‌های گیاهی
  • غلات مشابه جو و گندم

چه چیزهایی را نمی‌توان در رژیم سوئدی خورد؟

  • نوشابه، آبمیوه‌های شیرین و دیگر نوشیدنی‌های تولید شده
  • شیرهای که غیر طبیعی و طعم‌دار که امکان دارد شامل مقدار زیادی شکر شیر باشد.
  • روغن‌های خوشبو و سرخ‌ کردنی
  • دسرها، کیک، آب‌نبات، شکلات، بستنی، گرانولا، شیرینی‌های مصنوعی و …
  • مواد غذایی با کربوهیدرات بالا همانند نان، ماکارونی، برنج، سیب‌زمینی، سیب‌زمینی سرخ کرده، چیپس، فرنی، حبوبات و عدس‌

عوارض رژیم سوئدی

با توجه به بررسی رژیم سوئدی تا اینجا، آگاه شدیم که این رژیم می خواهد شما را به سمت خوردن مواد غذایی سالم تر و طبیعی تر هدایت کند، اما تجربه عملی نشان داده است که اینطورها هم نیست و متفاوت است. برای پی بردن به این مساله و اطلاع از عوارضی که این رژیم به بدن متحمل می‌کند، بهتر است که  این برنامه غذایی را مشاهده کنیم:

نمونه رژیم سوئدی

روز اول رژیم سوئدی:

  • صبحانه: یک فنجان قهوه شیرین
  • ناهار: یک بادمجان رومی (گوجه فرنگی)، اسفناج آب پز و دو عدد تخم مرغ
  • شام: ۲۰۰ گرم استیک و سالاد همراه با روغن زیتون و لیمو

روز دوم رژیم سوئدی:

  • صبحانه: یک فنجان قهوه، یک حبه قند
  • ناهار: ۱۰۰ گرم ماست و ۱ برش کالباس
  • شام: سالا، استیک ۲۰۰ گرمی و یک میوه

روز سوم رژیم سوئدی:

  • صبحانه: یک فنجان قهوه، یک حبه قند
  • ناهار: ۱ بادمجان رومی (گوجه فرنگی)، اسفناج آب پز و یک میوه
  • شام: یک برش کالباس، سالاد و ۲ عدد تخم مرغ آب پز

روز چهارم رژیم سوئدی:

  • صبحانه: یک فنجان قهوه، یک حبه قند و یک برش نان تست
  • ناهار: یک عدد تخم مرغ آب پز، ۱ عدد هویج، ۳۰ گرم پنیر بدون چربی
  • شام: یک کاسه ماست و نصف یک پرتقال

روز پنجم رژیم سوئدی:

  • صبحانه: ۱ لیوان آب هویج همراه با آب یک لیمو
  • ناهار: ۲۰۰ گرم ماهی بخارپز و لیمو
  • شام: تا ۲۰۰ گرم استیک و سالاد کلم بروکلی

روز ششم رژیم سوئدی:

  • صبحانه: یک فنجان قهوه، یک حبه قند
  • ناهار: ۲ عدد تخم مرغ آب پز و ۱ عدد هویج
  • شام: ۲۰۰ گرم مرغ پخته بدون پوست و سالاد

روز هفتم رژیم سوئدی:

  • صبحانه: یک فنجان چای بدون قند
  • ناهار: ۲۰۰ گرم گوشت کبابی و ۱ عدد میوه
  • شام: توصیه نمی شود

روز هشتم رژیم سوئدی:

  • صبحانه: یک فنجان قهوه، یک حبه قند
  • ناهار: یک بادمجان رومی (گوجه فرنگی)، کمی اسفناج آب پز و ۲ عدد تخم مرغ آب پز
  • شام: حداکثر ۲۰۰ گرم استیک و سالاد همراه با لیمو و روغن زیتون

روز نهم رژیم سوئدی:

  • صبحانه: یک فنجان قهوه، یک حبه قند
  • ناهار: ۱۰۰ گرم ماست و یک ورق کالباس
  • شام: تا ۲۰۰ گرم استیک، سالاد و ۱ عدد میوه

روز دهم رژیم سوئدی:

  • صبحانه: یک فنجان قهوه، یک حبه قند و یک تکه نان تست
  • ناهار: یک میوه و بادمجان رومی (گوجه فرنگی) با کمی اسفناج آب پز
  • شام: یک ورق کالباس، سالاد و ۲ عدد تخم مرغ آب پز

روز یازدهم رژیم سوئدی:

  • صبحانه: یک فنجان قهوه، یک حبه قند و یک تکه نان تست
  • ناهار: یک عدد تخم مرغ آب پز، ۱ عدد هویج، ۳۰ گرم پنیر بدون چربی
  • شام: آب، نیمی از پرتقال و کاسه ای ماست

روز دوازدهم رژیم سوئدی:

  • صبحانه: یک لیوان آب هویج به همراه کمی آبلیمو
  • ناهار: ۲۰۰ گرم ماهی بخارپز همراه با لیمو
  • شام: تا ۲۰۰ گرم استیک و سالاد کلم بروکلی

روز سیزدهم رژیم سوئدی:

  • صبحانه: یک فنجان قهوه، یک حبه قند، ۲ عدد تخم مرغ آب پز
  • ناهار: ۲ عدد تخم مرغ، ۱ عدد هویج رنده شده
  • شام: ۲۰۰ گرم مرغ پخته و سالاد

برنامه غذایی بیان شده بالا برنامه روزانه رژیم غذائی سوئدی است. رژیمی که در آن وعده عجیبی چون عدم بازگشت قطعی وزن تا دو سال و یا لاغری ۵ کیلو در یک هفته را به اشخاص می‌دهد. امکان دارد به طور حتم در یک هفته ۵ کیلو لاغر شوید، اما به چه ارزشی؟

اصلی ترین مشکل چنین  رژیم‌هایی ، اندازه کالری برنامه‌های توصیه شده است که اکثرا زیر ۱۰۰۰ کالریست. طبق نظر پزشکان و متخصصان تغذیه رژیم‌های غذایی زیر ۱۰۰۰ کالری جدا از اینکه برای بدن و اندام‌ها  عوارض بسیار زیادی دارند، شاید حتی امکان دارد پس از کاهش مقطعی وزن فرد،  با بازگشت چند برابر وزن مواجه شود.

نتیجه‌گیری از رژیم سوئدی

در طی چند سال اخیر رژیم‌هایی چون رژیم سوئدی، رژیم سیب و … بازتاب زیادی داشته است و نظر طرفداران زیادی را به خود جلب کرده اند  اما مساله‌ی مهمی که باید همیشه آن را در نظر داشته باشیم این است که لزوما کاهش مواد غذایی ورودی بدن، باعث کاهش وزن نمی‌شود. بلکه اگر بیش از حد متعادل این کار را انجام دهید امکان دارد با کاهش شدید متابولیسم مواجه شوید. در این صورت بدن به حالت ذخیره چربی پیش می رود و برای بقا و فعالیت های حیاتی خود، انرژی را ذخیره می‌کند.

به زبانی راحت تر، کاهش بی‌رویه تغذیه  برای لاغری، امکان دارد نتیجه منفی دهد و باعث ثابت ماندن وزن یا افزایش آن گردد.

طبق نظر متخصصان یکی از سالم ترین روش‌های لاغری، کالری شماری است که با کنترل علمی کالری‌های دریافتی شخص را در بازه زمانی مشخص به وزن متناسب خود می‌رساند. روش کالری شماری  یعنی شمارش کالری‌های مواد غذایی دریافت شده و محدود کردن آنها برای لاغری شخصی و مشخصات فرد مانند سن، قد، وزن و … می‌باشد. برای استفاده از روش کالری‌شماری باید کالری مواد غذایی را در اختیار داشته باشیم. در ابتدا هر فرد باید اطلاع داشته باشد که باید چقدر کالری مصرف کند، تا لاغر شود.

4.9/5 - (21 امتیاز)

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x